CLASS OF 2003 / 04 SEP 03

Vijfmaal een volledige achterban plus de gebruikelijke cliëntèle. De zaal was afgeladen zogezegd. Gemiddelde leeftijd: 24 bij benadering. Eerste signalement: Freitag is uit. Tweede signalement: matjes zijn (nog) niet in.

Waren er overeenkomsten? Inhoud boven vorm misschien, hoewel we dat al een tijdje meemaken. Van de vijf was Hansje van Halem nog het meest met vormen in de weer. Lettervormen wel te verstaan. In Den Haag kreeg ze d’r buikpijn van. In Amsterdam sloeg ze toch aan het experimenteren door lettercontouren in te vullen, te krassen liever, en te combineren tot een feestelijk wollig alfabet, culminerend in een even simpel als effectief flipboekje. Net zo effectief was haar VPRO-jaarverslag waarbij ze het saaie deel strikt scheidde van het leuke deel, door er eenvoudig twee-boekjes-in-één van te maken, per katern gescheiden naar papier, lettergrootte en formaat. Haar Hapax Legomena(de Heilige Antonio van Arnon Grunberg), waarin ieder woord werd vervangen door wit als het voor de tweede en volgende keer voorkomt, kwam in de verte overeen met werk van Hederik van der Kolk, die zowel vanuit zijn dyslexie, als zijn fascinatie voor schrift de betekenis van letters onderzocht. Door bijvoorbeeld de letters van het boek ‘Spijkerschrift’ van Kader Abdollah niet in woordverband, maar per letter te verzamelen. Conclusie: niet meer te lezen. Hetzelfde manuscript rekte hij op tot een boek van 10.000 pagina’s en maakte daarbij duidelijk tot welk leestempo z’n handicap leidt. Nog meer boeken kwamen van Lieveke op ten Berg, die 89 A-4tjes aan mogelijke onderwerpen reduceerde tot 9 categorieën en 9 boeken met, naast humor, het conceptueel karakter als grootste overeenkomst. Mischa Pranger uitte zijn zorg over de invloed van marketing in een filmpje over het oudste symbool van verleiding: de appel. Zelf moest hij de docenten verleiden tot toekenning van z’n diploma door tegemoet te komen aan hun wens om, tegen zijn zin, meer grafische elementen in de film te verwerken. Kim de Groot vond dat de tijd van telkens het wiel opnieuw uitvinden voorbij is. Waarom niet vrijelijk uit elkaars archieven geput? Zit iets in. Plagiaat bestaat niet meer, alleen nog maar de grote bron aan hoogwaardig werk. Ze noemt het Exponentieel ontwerpen en voorziet een verschuiving van zwoegen naar verzamelen en verwacht een toenemende alertheid bij de ontwerper. We zullen zien.

EMAIL

Hansje van Halem
tatoles37@yahoo.co.uk

Hederik van der Kolk
tohederik@hotmail.com

Lieveke op ten Berg
lievekeoptengberg@hotmail.com

Mischa Pranger
mischapranger@hotmail.com

Kim de Groot
kimschoolmeester@hotmail.com

BEKIJK DE UITNODIGING

^

 


^

a_01a_02a_03b_01c_01d_01d_03