KAY HOFMEESTER / 14 OKT 99

Het is even wennen voor de redelijk talrijke (ongeveer 35) toehoorders: een ontwerper die communicatie onderzoekt en niets maakt. Kay Hofmeester heeft interessante vragen ontdekt. De antwoorden komen in de toekomst, onder meer van Nokia.

Ontwerpers moeten eerst ontdekken wat er leeft in de maatschappij en pas daarna gericht technologie toepassen.

Hofmeester zocht niet lukraak naar nieuwe telesnufjes.
Een beeld krijgen van dromen en frustraties van mensen hoort daaraan vooraf te gaan.
Hij leidde twee grote projecten van het Vormgevingsinstituut: Maypole en Presence.

Voorbeeld: Thomas (10) krijgt een plaatje op zijn scherm van de kat van oma. Heeft ze zelf gestuurd. Hij tekent er een dode muis bij en stuurt het door naar zijn vriend Jeroen met de vraag erbij of hij zijn muis aan de kat wil voeren.
Plaatjes zonder tekst zeggen niets.

MAYPOLE gaat over kletsen met beelden.

Een foto deed 100 jaar terug hetzelfde als een digiplaatje nu: vertellen,
opscheppen, liegen. Er is al een Gameboy te koop waarmee dat kan. Inclusief printer.

Ervaring en activiteit horen bij ouderen. PRESENCE verkende het belang ervan. Ouderen kunnen sterker aanwezig zijn dan nu, bijvoorbeeld in buurten.

Het experiment in de Bijlmer is geslaagd. Met simpele prototypes droeg een team van door de wol geverfde buurtbewoners de stemming in de wijk uit. Via beeldschermen en borden in de rugleuning van parkbanken. Enthousiasme alom.
Daar bruist iets. Daar kun je als ontwerper mee verder.

In Zeebelt viel het muntje langzaam. Maar het viel.

WWW
Vormgevingsintstitute

EMAIL
desk@design-inst.nl

BEKIJK DE UITNODIGING

^

 


^

654321