LIBBY CLARKE / 11 NOV 99

Het is een ingrijpende verandering om mee te maken tijdens je opleiding.

Libby Clarke, tijdelijk werkzaam bij Studio Dumbar, studeerde aan de roemruchte Cranbrook Academy, waar producten en grafische vormgeving niet strikt gescheiden zijn.
Ze zag er de invloed van de McCoys plaatsmaken voor die van de Makela’s.

Clarke begon met grafiek. Etsen. Grote houtprints. Hele grote.
Ze verwerkte er teksten in. De grafiekdocent hield daar niet van. Laurie Haycock en Scott Makela wel.
Dat bracht haar in contact met grafische vormgeving.

Het regime van Michael en Catherine McCoy was speels.
Maar het was ook afstandelijk.
Michael McCoy forceerde het gebruik van de metafoor in producten Catherine McCoy stuurde aan op grafische vormgeving volgens een persoonlijke benadering. Intellectueel.

Laurie Haycock en Scott Makela waren van ander hout.
Zij begonnen in 1991.
Vooral Makela, helaas overleden, benadrukte de persoonlijke inzet. Fysiek.
Het menselijk lichaam ondersteunt de expressie.
Letters op tepels.
Getatoeëerde posters.
Geen stijl.

Libby Clarke ontdekte de Mac.
Bewegend beeld ontdekte ze.
Een video van haarzelf, waarin ze via een spiegeltje op de neus van haar schoen zichzelf bevoyeurt.

Inhoud en uitdrukking.
Daar gaat het om.
Nu maakt Clarke weer grafiek, in New York.

WWW
Cranbrook Academy
http://www.cranbrookart.edu/2d/

EMAIL
Libby Clark
libbylable@hotmail.com

BEKIJK DE UITNODIGING

^

 


^

1-21-31