MAX KISMAN / 16 MAA 06

Niet Maxx Kissmann

Zefir7 kon gelukkig terecht in het auditorium van de Koninklijke Academie in Den Haag. Een publiek van 250 is groot, zelfs voor zo’n grote zaal.
Max Kisman (zo spel je dat) verdient beslist zoveel belangstelling. Hij is een zeer begaafde en geestige illustrator die vindt dat in zijn geval tekst en eenvoudige symbolen essentieel zijn om de boodschap over te brengen.
Hij ontwerpt graag zijn eigen iconen en letters.
Het lettertype ‘Never Mind’: alleen al de naam lijkt Kisman’s manier van denken te illustreren: ‘Als je ergens een font van maakt kun je het typen. Alles kan bij font horen.’
Zodra de juiste software beschikbaar kwam maakte hij een filmpje met 3D animatie. Hij kreeg niet voor elkaar wat hij wilde. Toen liet hij het maar zo. Het werkte toch.
Knippen en plakken is hoe hij begon, letterlijk.
Computers hebben dat niet veranderd, figuurlijk.
Alles begint met schetsen, heel veel schetsen.
Maar pas op. Max Kisman’s werk is precies. Dat komt doordat hij de ironie van de essentie begrijpt en weet hoe hij de juiste beelden en sequenties moet kiezen om die kraakhelder neer te zetten. Met zijn volkomen eigen taal die iedereen begrijpt.
Eén boom worstelt met één schoorsteen om de uitstoot van CO2 te reduceren.
Max Kisman werkt ook met geluid. De moeilijkheid om een gegeven muziekstuk te moeten gebruiken dat eigenlijk te lang is voor een leader van een Tv-programma (‘Van de schoonheid en de troost’ van de VPRO): Kisman kreeg het voor elkaar.
Zijn werk is omvangrijk: affiches, postzegels en geanimeerde berichten.
En letters: ‘Double Dutch’ bijvoorbeeld.

Ed van Hinte

WWW
http://www.maxkisman.com/
 

BEKIJK DE UITNODIGING

^

 


^

tn_02tn_03040507080910