BOLD MONDAY / 11 FEB 10

Een onzichtbare industrie, de letterproductie, aldus inleider Van Baar. Werktekeningen, reprocamera’s, matrijzen, gietmachines en zetmachines zijn voltooid verleden tijd. Twee heren met twee computers en veel kennis volstaan om aan de zichtbare industrie – die van automobielen bijvoorbeeld – een op maat gesneden letter te leveren.

Paul van der Laan en Pieter van Rosmalen ontmoetten elkaar op de afdeling Type and Media van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en besloten na een paar gezamenlijke gelegenheidsprojecten om letters uit te geven onder de naam Bold Monday. De oprichting van de uitgeverij werd bespoedigd nadat het duo was geselecteerd uit twaalf gerenommeerde letterontwerpers als leverancier van de nieuwe huisstijlletter voor het voorname automerk Audi. Tussen alle inzendingen viel die van hun wellicht extra op vanwege de afwijkende presentatie in gebonden boekvorm. Met hun uitverkiezing gaven ze letterontwerpers van glanzende statuur het nakijken, en werd Audi, na DaimlerBenz, het tweede automerk met een letter van Haagse bodem.
De opdracht, begeleid door het Berlijnse bureau MetaDesign, werd bezegeld in een vuistdik pak papier dat na ampele bestudering het contract bleek te zijn. De briefing werd vervolgens opgefleurd door de even onvermijdelijke als onbegrijpelijke grafieken met prognoses, marktsegmenten en doelgroepanalyses. Uiteraard vergde de ontwikkeling van de letterfamilie verdieping in de huidige identiteit van de autofamilie; ooit degelijke, maar tamelijk saaie gezinsverplaatsers, tot het huidige enigszins stoere kwaliteitsmerk. Een echt mannenmerk, dat zeker. De oorspronkelijke huisstijlletter, Univers, werd nota bene te vrouwelijk gevonden.
Tijdens het ontwerpproces bleek dat de directie er bij vlagen zeer uitgesproken meningen over detaillering op nahield, waardoor het duo zich soms dagen moest verliezen in tientallen variaties op een enkel karakter. Want met een grootindustrieel is het slecht discussiëren over details, of over het belang van een échte cursief, om maar wat te noemen. Het font in twee breedtes, elk met vier garnituren werd naast een Griekse variant tevens uitgebreid met een extended Cyrillische, om ‘Oezbeekse macho-Borats’ te bedienen.

Van Rosmalen en Van der Laan toonden in de voordracht hun afzonderlijke typografische voorgeschiedenis. Veel specifieke letteropdrachten voor diverse ontwerpbureaus, waaronder Studio Dumbar. Zo vinden tegenwoordig Zuid-Koreaanse automobilisten hun weg door de belettering die Van Rosmalen ontwierp voor de Zuid-Koreaanse overheidsbewegwijzering en kreeg KPN (sluit-je-aan) een frivoler karakter nadat het bedrijf zijn publiciteit uit Van Rosmalens expressieve KPN-displayvariant zette. De realisatie van het font kwam voor een belangrijk deel tot stand met behulp van de verstrekkende technologische kennis van Van der Laan.

Ondanks de omvangrijke commissies met bijbehorende concessies blijft bij beiden de liefde voor de letter overeind. Vincent van Baar, eveneens verklaard letterliefhebber, zag zijn kans schoon om Van Rosmalens expertise in te schakelen bij de uitvoering van zijn privéproject: de digitalisering van de zogeheten Pootjesglasletter. De letter werd tot ver in de vorige eeuw toegepast in reclame-uitingen op Pootjesglas, een uitvinding van de familie Pootjes en veelvuldig gebruikt in ijssalons, kledingzaken en sigarenhandels. Doorgaans goud-op-zwart, of andersom, maar andere kleurvariaties kwamen eveneens voor. Van Rosmalen maakte drie diktevarianten, met toevoeging van enkele karakters waar het origineel niet in voorzag. De letter wacht momenteel nog op zijn officiële lancering na informele autorisatie door de erven Pootjes.

Bold Monday biedt ter introductie een pakket van hun eigen letters aan, en zal in de toekomst ook lettertypes van andere ontwerpers in hun collectie opnemen. Dat hun aanbod eclectisch zal zijn blijkt nu al uit de diversiteit van hun huidige collectie, die zowel scripts, pixelfonts, displayvarianten als serieuzere schreeflozen bevat.
Het lijkt nu al een succesverhaal te worden. Twee jongens tekenen letters, worden ontdekt door de grootindustrie en vinden zichzelf plotseling aan tafel tussen maatpakken en organisers. Type rules.

Bart de Haas

Zie ook: http://www.boldmonday.com 

BEKIJK DE UITNODIGING

^

 


^