HANS GREMMEN / FW: / 14 FEB 08


Het fotoboek leek tien jaar geleden nog puur voor de groten der aarde weggelegd te zijn. Inmiddels zorgen nieuwe, goedkopere technieken voor een impuls van kleine, in eigen beheer uitgegeven bundels van jonge fotografen. Deze activiteit vormt een interessante niche voor grafisch ontwerpers.

Hans Gremmen toont ons hoe vruchtbaar samenwerking met fotografen kan zijn. Tijdens zijn presentatie laat hij het publiek smullen van exotische drukwerkjes vol prachtige fotografie. We zien bijzondere technische- en procesmatige vondsten, oude en nieuwe technieken. Wat hem anders maakt dan anderen? Bij een boekpresentatie waar zijn ontwerp werd geroemd en niet de inhoud van het boek zelf, zet hij vraagtekens. Zijn samenwerking met fotografen, beeldend kunstenaars, architecten en musea gaat hij aan met groot respect voor de inhoud en het eigen handschrift van de opdrachtgever. Hij houdt zijn ingrepen als ontwerper zo ingetogen mogelijk. Niet door decoratieve toevoegingen, maar door middel van beeldredactie en typografie, zet hij een publicatie naar zijn hand. Zijn samenwerking met de fotografen Dieuwertje Komen, Karin Krijgsman en Petra Stavast in het platform Fw: is daar exemplarisch voor. De magazines die zij uitgeven zijn indrukwekkend door hun eenvoudige schoonheid.

Die eenvoud is bedriegelijk. Met bijzondere papierkeuzes, bind- en vouwwijzes, voegt Gremmen een extra rijkdom toe die van iedere uitgave een kwalitatief hoogstaand object maakt. Zijn inzicht in het drukwerkproces zorgt voor een unieke aanpak. Op academies wordt er nog wel eens op neer gekeken, maar Gremmen laat zien dat een vooropleiding op het grafisch lyceum wel degelijk een verrijking kan zijn. Hij liep stage bij een drukker, en stond daar aan de pers. Met die kennis in het achterhoofd maakt hij nu als
ontwerper simpele ingrepen met groots effect. Zo lost hij en passent een eeuwig dilemma op: welk beeld kies je voor de omslag van een catalogus? De beste of de meest omvattende? Voor de Academie St. Joost, waar hij zelf studeerde, liet hij de drukker iedere pagina van het binnenwerk gewoon door lopen op karton, waardoor iedere beeld een keer als omslag gebruikt kon worden. Voor het jaarverslag van het Zeeuws Museum maakte hij een vouw in de omslag, waarin een van de vele duizenden ansichtkaarten uit de al jaren gesloten museumwinkel een plaatsje kon krijgen. Fotograaf Bob van der Vlist kreeg een website waarop de bezoeker zijn Rotterdamse straatbeelden zelf kan downloaden en printen als catalogus.

Gremmen bewijst zijn opdrachtgevers een grote dienst. Iedere uitgave die hij deze avond met ons deelt, toont aan dat een goede grafisch ontwerper onmisbaar is. Daarbij zoekt hij de grenzen tussen dienstbaarheid, meerwaarde en eigenheid continu op, zonder de belangen van andere partijen uit het oog
te verliezen. De vraag is, wat zijn volgende stap zal zijn. Wij hopen op een uitgeverij.

Anne Miltenburg

hansgremmen.nl

fw-magazine.nl
 

BEKIJK DE UITNODIGING

^

 


^

01020304050708