SANDER PLUG / 10 APR 08

Dat Sander Plug naar eigen zeggen heel lang over zijn ontwerpen doet, is aan de omvang van zijn portfolio niet af te zien. En eigenlijk aan het werk zelf ook niet. Dat is direct, humoristisch en effectief. En wars van overbodige stilering.

In zijn voordracht leek Sander aanvankelijk minder direct, maar gaandeweg ontvouwde hij een bonte verzameling gedachten, anektdotes en inzichten, afgewisseld met geestige fimpjes en fragmenten, uitmondend in een typolied waarbij hij zichzelf verdienstelijk op gitaar begeleidde.
Zijn twijfel gaf hij de vrije loop en deed daar niet geheimzinnig over. Omdat hij bij voorbaat de opzet van z’n voordracht niet kon kiezen, koos hij uiteindelijk voor een serie korte voordrachten, puttend uit zijn collectie ‘voorstellen voor een mogelijke lezing’. Van Oud werk via de Standaard bureaupresentatie naar Vrij werk en Slecht werk, alles begeleid met digitale lichtbeelden. Welbeschouwd sloot zijn keuze om niet te kiezen nauw aan bij zijn carrière, als je het zo noemen wilt. Schijn bedriegt vermoedelijk, maar zijn ontwerpbeslissingen lijken intuïtief te ontstaan, wat een presentatie oplevert die net zo kleurrijk is als het prachtige (in 2007 voor de afficheprijs genomineerde) affiche voor de film ‘Pretpark Nederland’. Het sterk iconische beeld van een dranghek, symbool voor de uitgesproken Nederlandse neiging om uitbundigheid te onderdrukken, is in alle kleuren van de regenboog gespoten. Daadwerkelijk met verf, niet met Photoshop.
Bij de VPRO is Sander een vaste leverancier van gidsomslagen. Een uitstekende vondst die echter lang niet door iedereen werd herkend, was zijn kersteditie met kerststal, waarbij hij de gebruikelijke figuranten verving door gelijknamige genotsmiddelen. Joseph (Guy), (Tia) Maria, schapenkaas, osseworst en een pakje Camel.
Plug is één van die schaarse ontwerpers voor wie het onderscheid tussen reclame, grafisch ontwerpen en beeldende kunst niet bestaat. Na een opleiding aan de TU Delft en een start als industrieel ontwerper, presenteerde Sander op eigen initiatief aan de firma Bolletje zijn koekjesconcept Lawino’s (rampzalig) en Orkano’s (onweerstaanbaar). Bolletje hapte evenwel niet toe en zijn concept bleef op de plank liggen. Tussen zijn zelfstandige vestiging als freelance art director en beeldend kunstenaar verbond hij zich enige tijd aan reclamebureau FHV/BDDO en ging tevens een periode terug naar school (Sandberg Instituut).
Zoals er tussen zijn disciplines geen scheidslijn bestaat, zo maakt Sander evenmin onderscheid tussen leven en werk, wat een leerzaam onderdeel opleverde voor het Zefir7-publiek dat (vermoedelijk) grotendeels onbekend was met de gang van zaken in de Amsterdamse darkrooms. Sanders fascinatie voor die verduisterde mannenwereld leidde tot uitgebreid empirisch onderzoek naar de zogeheten Gloryholes, het nut van bierplankjes en de geringe breedte van het gangenstelsel dat de ruimtes onderling verbindt. Zijn veldwerk resulteerde in de realisatie van een kleurrijk speelhuisje voor volwassen mannen, waarin alle specifieke attributen voor anoniem genot voorkomen, inclusief eerdergenoemde Gloryholes en bierplankjes. Maar dan bij daglicht. En in een museale omgeving. Analoog aan dat concept, of wellicht diametraal tegenovergesteld, is zijn feestversiering van zwart leer. Een door hem benaderde Amsterdamse leerwinkel zag het feestelijke er niet van in en vond het eerder iets voor bij een begrafenis van een homo.
Binnen zijn audiovisuele oeuvre valt zijn filmpje ‘Chocolade Haas’ op. Of het ontroert, choqueert, of animeert, laat zich lastig bepalen. In de zaal wekte de respectievelijk door strijkbout, infraroodlamp en föhn verminkte haas, besmuikt gegniffel en meewarige geluiden op. De ijzersterke en tamelijk melancholische begeleidingsmuziek onderdrukte de neiging om er uitbundig om te gaan zitten lachen en de kritiek dat de film wellicht te confronterend zou zijn voor de wankelmoedige kinderziel repliceerde Sander met de opmerking dat leed nu eenmaal bij het leven hoort.
Sander twijfelde tot het laatst of hij z’n typolied (Meg Schwarzkopf quit jynx blvd) nou wel of niet moest zingen. Uiteindelijk deed hij het wel, en ook dat ging ‘m goed af.

Bart de Haas

www.sanderplug.com
 

BEKIJK DE UITNODIGING

^

 


^

04030201