SOLAR INITIATIVE / 12 APR 07

DIY (Do It Yourself)

Vroeger was alles beter. Er waren Remingtons, Olivettis en Underwoods. Er waren ontwerpers die wisten hoe je van een stapel getypte A4tjes een boek kon maken. En hoe een reprocamera werkte. En een waxcoater. En een buisjespen. Ontwerpers waren meneren en heel soms mevrouwen.
Nee, dan nu.

De leek, bestaat die nog? Eigenlijk niet, vindt de leek. In Word kom je een heel eind. Een pdf is eenvoudig te genereren. Een zestienjarige neef bouwt imposante websites. Multicopy print en bindt. En prijsvechters besteden bulkdrukwerk internationaal uit tegen tarieven waar geen inlandse drukker meer een gezin van kan onderhouden. Kortom, er verschuift het een en ander.
Maar ontwerpers zijn er nog, en zien het schuiven. Sterker, er zijn veel meer ontwerpers dan vroeger. En het worden er niet minder.
Tijd voor herdefiniëring, vinden ze bij Solar Initiative. Wat is de rol van de ontwerper als reproductie onder ieders handbereik ligt en scheppen vooral vergaren wordt? Hun expositie in het CBK in Dordrecht is experimenteel opgezet rond het delicate onderwerp. Hedendaagse ontwerpers, vinden ze, leveren de spreekwoordelijke bouwtekeningen, de fundamenten en de basismaterialen en zeggen: alstublieft, ga uw gang. Veel geluk ermee. Wilt u nog adviezen, dan weet u ons te vinden.
De mogelijkheid om met dezelfde ingrediënten nieuwe vormen te bouwen tonen ze in Dordrecht door hun eigen ontwerpen uit voorbije jaren te ontleden en de materialen gecategoriseerd op A4-formaat te presenteren. Vervolgens worden de ingrediënten versneden en opnieuw gemonteerd in een wekelijks verse reeks A0-affiches. Transformatie compleet. Het is een interessante benadering, hoewel de uitwerking in het CBK nogal abstract oogt. Relevante thematiek echter. Blijft de ontwerper uitdragen dat-ie alleenheerser en solistisch schepper is van al wat visueel communiceert, dan zal op termijn de orderportefeuille hol klinken, zo wordt gevreesd.

Remco van Bladel vertegenwoordigde Solar Initiative en deed vooral verslag van de opbouw van de expositie rond de gekozen thematiek. Over het bureau kwamen uit de verzamelde menigte na afloop van de presentatie een paar vragen los. Solar Initiative staat schijnbaar op de eerste plaats te boek als foto-agentschap. Toch bestaat de ontwerpafdeling al een jaar of negen en weten we nu dat de signatuur hoofdzakelijk wordt bepaald door de ontwerpers die op dat moment op de loonlijst staan. Om die reden kwam Van Bladel wellicht niet helemaal uit het antwoord op de vraag waar Solar zich in onderscheidt, behalve in de vrij consequente toepassing van de enigszins technisch aandoende Letter Gothic.

Ongetwijfeld was een deel van het publiek aangetrokken door de actuele vraagstelling over de veranderende rol van de ontwerper, in de hoop het antwoord te vernemen. Dat deel zal enigszins mismoedig huiswaarts zijn gekeerd. Het antwoord kregen ze niet. Van Bladel sloot z’n contemplatieve voordracht echter af met de hoopgevende constatering dat het verschil tussen geschoold en ongeschoold (of getalenteerd en ongetalenteerd) voornamelijk door gevoel voor de materie wordt bepaald. En gevoel, dat is niet iedereen gegeven.

Bart de Haas

WWW
www.solar.nl
www.design.nl/designnl/368.521.32005
http://cms.dordrecht.nl/dordt?nav=yxkirDsHaKpPQwBA

BEKIJK DE UITNODIGING

^

 


^

0102030405